Automobilová závislost je přílišná závislost na automobilové dopravě. Automobily zahrnují dodávky, osobní automobily, SUV, motocykly a lehké nákladní automobily. Závislost na automobilech je způsobena nedostatkem infrastruktury na podporu jiných druhů dopravy, jako je železnice, cyklistika a chůze. Závislost na automobilech ztěžuje cestování nebo dostupnost služeb bez řízení vozidla. Alternativou není plánování bez aut (nedostatek soukromých vozidel), ale multimodální dopravní systém, který lidem umožňuje přístup k různým možnostem dopravy.
Příčiny Závislosti Na Vozidle
Existuje několik důvodů, proč se lidé mohou spolehnout na svá vozidla jako na primární zdroj dopravy. To zahrnuje nedostatek alternativních dopravních modelů, dostupnost disponibilního příjmu na nákup vozidel a související náklady, rozvinutou silniční infrastrukturu a sociální třídu. Bohatá třída má disponibilní příjem na to, aby si mohla koupit vozidla, a nepotřebují alternativní prostředky, ani se na alternativy nedívají tak, že nespadají do jejich sociálního postavení.
Dopady Automobilové Závislosti
Závislost na automobilech zdvojnásobuje používání a vlastnictví automobilů, což vede ke zvýšení nákladů na budování infrastruktury, parkování a energie. To také vede k nárůstu dopravních nehod na hlavu, využívání půdy a znečištění. Jak se komunity stávají závislými na automobilech, populace, která hledá alternativní způsoby dopravy, se stále více zmenšuje. V důsledku toho veřejné a plánovací politiky upřednostňují automobilovou dopravu, zatímco ostatní druhy dopravy neberou v úvahu.
Až donedávna považovali dopravní odborníci a veřejní činitelé závislost na automobilech za žádoucí, protože odrážela bohatství a zlepšené preference spotřebitelů. Bylo to spojeno s pohodlím, komfortem, ekonomickým rozvojem a úspěchem. Po letech migrace z venkova do města je tento předpoklad zpochybňován kvůli klesající marginální návratnosti soukromých vozidel. Miliardy dolarů se ročně vynakládají na rozvoj energie a infrastruktury, aby se zvýšil počet vozidel
Města S Extrémní Závislostí Na Vozidlech
Města ve Spojených státech a Austrálii zažívají extrémní závislost na vozidlech, zatímco zkušenosti měst v Kanadě a Evropě jsou mírně závislé. São Paulo, Šanghaj, Peking, Praha, Bombaj, Taipei a Guangzhou se díky přílivu obyvatelstva, rostoucím příjmům a zlepšené silniční infrastruktuře rozvíjejí ve města závislá na vozidlech. New York, Melbourne, Los Angeles a Peterborough jsou některá z měst, která jsou extrémně závislá na vozidlech. Překvapivě patří města jako Tokio, Paříž a Londýn k těm nejméně závislým na vozidlech kvůli různorodým dopravním systémům.
Trendy V Automobilové Závislosti
Automobilová závislost je již problémem ve vyspělých zemích, ale trend se plazí do rozvojových zemí. Účinky nejsou v rozvojových státech vážné kvůli nedostatku infrastruktury na podporu nárůstu vozidel. Města jako Nairobi, Lagos, Kampala, Nové Dillí a Karáčí zažívají masivní silniční zácpy.